dissabte, 28 de setembre del 2024

Regularització-Ja

Sis organitzacions presenten propostes dirigides a garantir vies  d’entrada segures i regulars de migrants que evitin la irregularitat administrativa

El Reglament de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, que en aquests moments està en procés de reforma, és un instrument clau en la política migratòria i eina fonamental per a promoure la inclusió de la població migrant a Espanya.

L'aliança formada per sis organitzacions especialitzades en l'acompanyament social i jurídic de persones migrants i refugiades (Andalusia Acull, Càritas, CEAR, CONVIU Fundació Cepaim,  Xarxa Acull i Servei Jesuïta a Migrants) valoren positivament algunes de les reformes proposades pel Govern, reconeixent que s'han incorporat aportacions clau compartides per les entitats socials, com ara la reducció del període de residència prèvia per a obtenir la regularització o la simplificació dels procediments d'arrelament . No obstant això, consideren que encara existeix un ampli marge de millora.

Per a això, aquestes sis organitzacions han presentat una bateria de propostes dirigides a garantir vies d'entrada segures i regulars que evitin la irregularitat administrativa, com ara la concessió de visats, la flexibilització de la figura de la re-agrupació familiar per a procurar el dret a la vida en família de les persones migrants i la rebaixa dels períodes de residència exigits per a sol·licitar les autoritzacions de residència i treball com a única via per a evitar situacions d'exclusió i des-protecció.

També s'incorporen propostes relatives a la pròpia tramitació de les autoritzacions, que en l'actualitat representa la primera barrera amb la qual es troben les persones migrants per a poder regularitzar la seva situació. Es proposa reforçar les vies presencials de presentació de sol·licituds d'expedients d'estrangeria, amb mesures com la creació de punts d'informació, acompanyament i orientació a les persones, amb la finalitat de reduir l'elevada bretxa digital que s'adverteix en l'accés a l'administració d'estrangeria, la traducció de la documentació als idiomes més habituals o l'ús d'intèrprets.

A més, s'insisteix en la necessitat de protegir l'accés a la justícia i a la denúncia segura per a les persones en situació administrativa irregular que són víctimes de delicte, de manera que la condició de víctima prevalgui sobre l'estatut de residència, i puguin evitar-se situacions de gran des-protecció, expulsió, infra-denuncia i impunitat del denunciat/infractor.

La normativa d'estrangeria ha de garantir que no hi hagi nens i nenes en situació irregular i per a això es requereix continuar aprofundint en els instruments de protecció i reconeixement de drets de les nenes i nens migrants, acompanyats o no per les seves famílies. En aquest sentit, s'han d'incorporar propostes més àmplies que les del text presentat quant a l'autorització de residència legal per a menors que han nascut a Espanya o l'adaptació del sistema de determinació de l'edat a la normativa internacional, entre altres.

Les sis organitzacions signants consideren necessari continuar avançant en la modificació del Reglament d'Estrangeria de forma dialogada i participada per a desenvolupar una política migratòria que no sols posi el focus en les necessitats del mercat laboral espanyol, sinó que s'abordi tots els obstacles normatius i estructurals que impedeixen a la població migrant la seva plena participació en la societat espanyola en igualtat de drets.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada