Davant el dolor del altres, aturem-ho tot!
La indiferència
enfront del sofriment aliè s’ha convertit en una actitud amb carta de normalitat
en les societats contemporànies benestants. Mirar cap a un altre costat; anestesiar-se
a base de consum compulsiu d’experiències, d’objectes, de sèries de Netflix;
passar sense mirar ni aturar-se. . .
Aquesta actitud és el
revers d’un sistema que precaritza i accelera les nostres vides. No hi ha temps
ni espai per a la interrupció, per aturar-nos i ajupir-nos a acompanyar i alleujar
el sofriment aliè, o per posar-nos dempeus i alçar la veu contra les causes que
el provoquen.
Com reaccionem davant
el dolor dels altres?, què ens ancora a la inacció?, en què ens fixem o no
parem esment?, a quins reclams responem?, quin és l’imperatiu humà que no estem
escoltant?.
Seria un error pensar
que aquesta indiferència és solament fruit d’una irresponsabilitat individual,
com si de sobte haguéssim oblidat la nostra condició d’essers humans i ens
haguéssim posat a mirar a un altre costat per decisió pròpia.
La indiferència forma
part de l’estratègia mateixa d’una sistema que ens embolcalla subtilment, que
ens atura els sentits, que ens va embenant els ulls, que ens fa dubtar dels
fets mateixos.
La situació que estem
vivint a Palestina n’és un bon exemple. L’evidència de l’horror de l’atac terrorista
de Hamàs assassinant famílies senceres i l’evidència de l’horror dels bombardejos
indiscriminats de l’exèrcit israelià sobre població civil ha quedat amagada per
una xarxa d’opinions i informacions que han posat entre nosaltres i els fets
centenars de pantalles en forma d’arguments geopolítics.
És el que Pepe Laguna
va anomenar fa uns anys com a “bena de la complexitat”, molt pròpia de les
argumentacions neoliberals. Davant això, Pepe ens animava a recuperar la lògica
“del que és evident”. I deia: “El discurs “del que és evident” troba en la
indignació la seva expressió més adequada. Davant el sofriment de les víctimes
l’asèpsia del llenguatge políticament correcte no té lloc, cal cridar contra la
perversió d’un sistema assassí”.
El que és evident, en
aquest cas, és la mort de milers de civils innocents sota bombes d’un exèrcit que
en nom d’una suposada legítima defensa, actua contra el dret internacional
humanitari. L’ONU ha repetit sense aturar que “la invocació per part d’Israel
del dret immanent a la legítima defensa és injustificable, ja que no és atacat
per un estat, sinó per un grup armat d’un territori ocupat”. Recuperar “el
que és evident” és ja un primer pas per superar la indiferència que ens
afebleix els sentiments.
La interpretació i l’anàlisi
de la realitat i de les desigualtats i violències que s´hi generen resulta
fonamental per comprendre i comprometre’s, sens dubte. Però la transformació
del reconeixement en acció és encara més crucial per a una implicació efectiva
enfront del sofriment dels altres. Fer-nos càrrec de la realitat, del seu pes i
encarregar-nos-en: aquesta és l’acció que ens exigeix el Dret Internacional
Humanitari.
La Fundació Trobada,
que presta atenció i ajuda a persones en risc d’exclusió social per mancança de
mitjans de sobre-vivència amb dignitat, no vol deixar d’alçar la veu contra la
vulneració dels drets del poble palestí que no solament es veu privat de la
llibertat i ajuda humanitària, sinó del dret a la seguretat i a la pròpia vida.
Basta ja!, aturem aquest contrasentit!, aturem-ho
tot! i defensem la vida aliena com defensaríem
la nostra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada