Els moviments d'altes, baixes i la llista d'espera durant els darrers mesos estan dins la normalitat
Dies passats s’ha publicat
a aquest bloc, com fem cada mes, les xifres del moviment d’altes i baixes qualificant
coma a forta la pujada de la llista d’espera per ingressar a l’Alberg de
Manacor.
Si s’analitzen les
xifres que s’han anant publicant darrerament tant pel que es refereixen a les
altes i baixes sempre oscil·len entre 0 i 5 persones cada mes i semblant nombre
de places de baixa que s’ocupen de forma immediata.
Es cert que un
important nombre de persones usuàries de l’Alberg manquen de la documentació
necessària per poder treballar, es a dir, empadronament, permís de residència i
contracte de treball, casi sempre per l’entrada al país de forma irregular.
La regularització en
aquests casos no es pot iniciar fins que hagin transcorregut tres anys o dos si
s’inscriuen al cursos del SOIB a efectes d’assolir l’arrelament necessari, el
que suposa que les persones ingressades sense documentació romanen
necessàriament a l’Alberg aquests anys sense poder fer altra cosa que treballs
puntuals amb retribució en “negre” sense contracte amb els riscos socials i
penals que això suposa. Aquesta circumstància minva el desitjable moviment i
agilitat d’entrades i sortides del centre.
Pel que afecta a la
llista d’espera, la qüestió és mes complexa, per quant la casuística es tan
variada com ho són les circumstàncies que envolten a les persones que
sol·liciten el servei d’acollida.
Periòdicament es fa
un sedàs de les persones inscrites per analitzar el grau de necessitat de
cadascuna d’elles. Si, desprès de tres cridades telefòniques a la persona
inscrita a la llista, no contesta, es dona de baixa automàticament.
I es pot demanar
perquè no contesta?. No es sap en certesa, però possiblement ha trobat una
solució alternativa al servei d’alberg; pot haver perdut o canviat el telèfon;
pot haver ingressat a un centre especialitzat no adscrit a la xarxa; haver
marxat d’aquesta comunicat. En tots els casos l’alberg desconeix en realitat el motiu del
seu silenci.
Si aquest sedàs es fa
amb una data immediatament anteriors a la en que s’emet la informació del
moviment mensual, pot semblar que la llista ha minvat sensiblement i a
l’inrevés, si el sedàs s’ha demorat, pot parèixer que la llista s’ha disparat.
En resum i amb tot
això, es pot dir sense faltar a la veritat que el moviment d’entrades i
sortides de l’Alberg i la llista d’espera es mantén dins el mateixos paràmetres
des de fa mesos.
Es de aclarir aquí
que el professionals de l’alberg realitzen una tasca minuciosa coordinats amb
l’equip de valoració de l’Institut d’Afers Socials (IMAS) del Consell per
determinar quina és la persona realment necessitada del servei.
La informació de la
situació de cada persona possible usuària és la que dona aquesta mateixa
persona i, s’ha pogut comprovar, que no sempre s’ajusta a la realitat de la
seva necessitat: diuen que estan a carrer i viuen amb algun familiar o amic amb
els quals van alternant les estades; altres dormen a un cotxe; altres a qualque
habitatge abandonat i altres realment són al carrer.
El trist és que la
majoria d’aquestes persones tenen família que no volen o no poden acollir-los a
ca seva, i no ve al cas entrar aquí a valorar el motius pels que no hi caben a
ca seva que poden esser molts i molt variats.
Aquest escrit vol
donar a entendre l’extensíssima casuística de les persones sense sostre i les
enormes dificultats dels treballadors que amb provada professionalitat i
equitat apliquen els criteris de selecció de les persones que demanen el
servei.
El servei d’Alberg de
Manacor disposa de 25 places, 19 homes i 6 dones, que permanentment està al
complet i cada plaça que se des-ocupa, s’omple de forma automàtica, però prèviament
amb un delicat estudi per esbrinar i triar la persona més necessitada per
ocupar el lloc.
La Fundació Trobada
lluita cada dia per oferir un servei més humà i acurada atenció i amb total
transparència a les persones usuàries. No de bades, han passat més de 10 anys
des de que el Consell de Mallorca li va adjudicar per concurs el primer servei
d’acollida per a la Part Forana, i li ha continuat adjudicant el servei,
darrerament incloent centre de dia a la darrera convocatòria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada